Om os

Vi, Ditte og Susanne, er taget til den kinesiske storby Tianjin for at være engelsklærere på skolen Cathay Future Children Center. Vi skal være i Kina i 6 måneder, og holder løbende bloggen opdateret med alt det vi oplever. Her er et link til programmet vi er en del af, hvis man har lyst til at læse mere: chinalink.dk

tirsdag den 2. september 2014

Ankomst

Hej!

Den 30. august tog vi af sted til Kina hvor vi skal være i seks måneder. Vi skal være engelsklærere på en skole der hedder Cathay Future Children’s Center og som ligger i byen Tianjin. Tianjin ligger cirka 100 km øst for Beijing og har ca. 14 millioner indbyggere. Holdet vi er med består i alt af 17 personer: 13 danskere, 2 svenskere og 2 englændere. Vi bor i en bygning på skolens område hvor vi er to personer om at dele et værelse og et badeværelse.

Vi ankom til lufthavnen i Beijing søndag den 31. august kl. 07.00, hvor vi blev hentet af vores kontaktperson Sunny. Derefter havde vi 2,5 times kørsel til skolen i Tianjin. Trafikken er et kaos hvor alle dytter og prøver at komme først frem, men vi nåede frem alligevel. Derefter blev indlogeret på vores værelser, som vi to deler, og fik serveret en velkomstfrokost i et flot rum med et drejebord. Vi fik serveret kinesiske specialiteter, nogle bedre end andre, men vi var ikke vilde med det. Specielt ikke efter at Signe fik hovedet af den stegte. Blandt retterne var der visse uidentificerede madvarer, men der var også kød, grøntsager og skalddyr som selvfølgelig blev spist med pinde. Vi var meget trætte efter turen, så vi pakkede ud og gik meget tidligt i seng.

Mandag stod vi op og gik ned til skolens restaurant hvor vi kan spise alle vores måltider. Vi har hver fået et madkort dertil, som skolen sætter penge ind på hver måned. Til morgenmad kunne man få lavet en lækker smoothie til 15 yuan (yuan til danske kroner er cirka 1 til 1) eller andre meget olierede og uvante retter, der blandt andet bestod af en pandekage med spejlæg i og suppe med store mængder af chili på toppen. Vi giver maden et skud, men hvis det bliver meget har vi set at vi kan købe havregryn i det lokale supermarked.

Kl. 10.00 viste Sunny os rundt på skolen, som har alt! Bygning A har mange faciliteter til børnene, fx badeland, legeland og etager med bl.a. dans, musik, kunst og idræt. Ældre mennesker må også bruge faciliteterne, og vi så nogle af dem på idrætsetagen hvor de var i fuld gang med at spille bordtennis og udøve tai chi med sværd. You&Me centeret, som er for børnene mellem 8 måneder og 3 år ligger også i bygning A, sammen med skolens rejsebureau og konferencelokaler. I bygning B finder man restauranten, biografen, frisøren, cafeen, sovesale og klasseværelser. Her ligger Kindergarten, for børnene mellem 3 og 5, som vi sandsynligvis kommer til at arbejde med, og bilingual preschool for børnene mellem 5 og 6 år. Der er også en etage dedikeret til kinesisk kultur, hvor vi fik serveret kinesiske grøn te. Skolen har også deres egen tandlæge og store park som er rigtig hyggelig når de ældre mennesker maler kalligrafi på jorden, går march, danser traditionel kinesisk dans og udøver tai chi.

Om eftermiddagen blev vi vist rundt i rundt i området, hvor der er mindre supermarkeder, banker, posthuse, McDonalds (med McFlurry til 11 yuan) og apotek. Om aftenen gik vi en tur med Signe og Signe til fjernsynstårnet, som er et rigtig hyggeligt område med vand og træer.

Her er nogle billeder af vores oplevelser:

Susanne, Signe, Ditte og Julie.

Bygningen vi bor i.

Aftensmad på skolens restaurant.

Vi spiser aftensmad på restauranten.

Sød kineserdreng.

Signe og Ditte med søde kineserbørn.

Ældre mand der maler kalligrafi på jorden.

Parken på skolens grund.

Trafikken i Tianjin.

Kineserdame der ihærdigt prøvede at få os til at tage billeder af hendes hunde.

Fjersynstårnet i Tianjin ligger ca. 2 km fra skolen.

Morgenmad. Lidt for meget soja kl. 8 om morgenen..

Susanne foran indgangen til en gammel markedsgade.

Ditte foran meget store vaser på markedsgaden.

Kinesere der brænder røgelsespinde af ved templet.

Holdet foran templet. Fra venstre mod højre: Ditte, Sofie, Ursula, Kalle, Lærke, Signe, Julie, George, Elisabeth, André, Signe, Susanne, Alexander, Elin og Kristian.

Frokost.

Vi stadig ret trætte på grund af jetlagget, så vi skriver videre senere.

Mange hilsner fra Ditte og Susanne.