Om os

Vi, Ditte og Susanne, er taget til den kinesiske storby Tianjin for at være engelsklærere på skolen Cathay Future Children Center. Vi skal være i Kina i 6 måneder, og holder løbende bloggen opdateret med alt det vi oplever. Her er et link til programmet vi er en del af, hvis man har lyst til at læse mere: chinalink.dk

mandag den 27. oktober 2014

Beijing

I sidste weekend var vi i Beijing, og det var en virkelig god oplevelse.

Vi tog af sted fredag d. 17/10 ved 13 tiden, men var først fremme omkring kl. 17 til trods for at det kun tager en halv time med lyntoget, som kører 290 km i timen. Da vi ankom til stationen, var billetterne til det tog vi ville have været med udsolgt, og desværre også til den næste afgang. Heldigvis går togene hvert tiende minut, så det var ikke så slemt, vi ventede dog på banegården i en time. Det koster ca. 55 kr. at komme til Beijing.

Da vi ankom, tog vi metroen hen til det hostel vi havde booket. Det var et ret billigt sted, vi gav 130 yuan for to overnatninger, det lå inde i en gade med en del restauranter, bagere, små købmænd og et lille sted hvor man kunne få massage.

Det lå også i gåafstand fra Den Himmelske Fredsplads, som hele gruppen tog hen til om aftenen. Vi spiste på en fancy restaurant tæt på Den Himmelske Fredsplads. Derefter tog vi tilbage til vores hostel hvor de fleste af os gjorde os klar til at tage videre i byen. Det var en sjov aften, men det er alligevel næsten dobbelt så dyrt at køre i taxi som i Tianjin, dog er det stadig meget billigere end i Danmark. Vi tog til en gade kaldet barstreet, som er en masse barer, der ligger lige ved siden af hinanden. Der var også en lille gadebar kaldet Mojito Man, som var en lille kinesermand, der lavede Mojitos og andre drinks til 15 yuan. Der mødte jeg også en kineser som havde studeret i Kolding, det var lidt sjovt.

Lørdag d. 18/10 stod vi tidligt op og gik hen til en morgenmadsrestaurant. Derefter tog vi igen hen til Den Himmelske Fredsplads, hvor vi tog billeder, og blev taget billeder af. Vi ville egentlig gerne have set Mao’s Mausoleum, som er Mao’s bevarede krop i et krystalkabinet, det er gratis, men køen var ekstremt lang, så vi droppede det, og tog i Den Forbudte By, hvor vi brugte et par timer. Den har fået sit navn fordi et uautoriseret besøg i gamle dage ville betyde øjeblikkelig død. Det er det største og bedst bevarede paladskompleks i verden med 800 bygninger, 9.000 værelser og desuden gårdspladser, pavilloner og haver.

Efter det tog vi i en park kaldet Jingshan Park, hvor vi gik op til et tårn med udsigt ud over Den Forbudte By. Desværre kunne vi ikke rigtig se noget på grund af smoggen. Tårnet ligger på en kunstig bakke, som blev opført for at kunne beskytte Den Forbudte By mod onde ånder.

Ved frokosttid gik vi rundt i et Hutong område for at finde et sted at spise. Vi endte på en lille lokal restaurant hvor vi delte nogle forskellige retter, b. la Kung Pao chicken, som vi er blevet ret vilde med. Det er en ret med ris, kylling og peanuts i en spicy sauce. Vi fandt senere ud af at Mao var født og opvokset i det område hvor vi lige havde gået. Hutonger er ældgamle gader, som nok er det tætteste man kommer på at se hvordan Beijing så ud engang. Der er stadig ca. 20% af byens beboere, som bor sådan.

Efter vi havde spist ville vi finde Klokke- og Trommetårnet, som ligger lige ved siden af hinanden, men på vej derhen fandt vi en lille hyggelig gade med mad og souvenirs. Hvor Elin og jeg købte rygende the.

Vi fandt hen til Klokke- og Trommetårnet, men de var under ombygning, så vi kunne ikke komme op i nogen af dem. Derfor besluttede vi os for at finde Lama-templet som er Beijings vigtigste buddhistiske helligdom. Desværre havde de lukket for billetsalget da vi kom, så vi endte med at tage metroen til et madmarked kaldet Donghuamen. Der kunne man købe alt muligt, lige fra slanger og edderkopper på spid, til nudler og karamelliseret frugt. Vi købte lidt af hvert, bortset fra de klamme dyr, selvom man egentlig burde prøve det.

Fra madmarkedet kunne vi gå tilbage til Den Himmelske Fredsplads og derfra tilbage til vores hostel, hvor vi lige slappede af, inden vi gik ud igen for at finde aftensmad. Vi endte på et sted kaldet Noodle House . Signe og jeg var ikke så sultne efter at have været på madmarked, så vi gik tilbage til et sted hvor vi havde set at man kunne få massage. Signe fik en full body massage for 70 yuan og jeg fik en fodmassage for 60 yuan. Det var alle pengene værd, efter at have gået rundt hele dagen. Senere kom de andre og fik samme behandling. Efter det gik vi tilbage for at slappe af, og planlægge næste dag.

Søndag d. 19/10 stod vi igen tidligt op, selvom vi ikke havde planlagt særlig meget for dagen. Vi pakkede vores ting, afleverede nøglerne og tog hen og spiste morgenmad samme sted som dagen før. Derefter tog vi metroen til perlemarkedet, som er et stort fakemarked på fem etager med alt lige fra sko til smykker og souvenirs. Man skal prutte om prisen og prøve at lade være med at lade sig distrahere af alle sælgerne, der råber og hiver fat i en hele tiden.

Efter det ville vi finde et sted at spise frokost. Vi ville helst spise noget lokalt, men endte på Subway, det var også rart at få noget der ikke var kinesisk. Efter frokosten tog vi med metroen til banegården for at tage hjem.

Det var dejligt endelig at komme til Beijing, og eftersom det er så nemt og hurtigt at tage dertil kommer vi til at gøre det igen snart, da der stadig er en del ting vi gerne vil nå at se.